Jak napsat inzerát, který zaujme

V prostorách Otevřené zahrady jsme se sešli ve skupince osmi HR profíků, abychom pod vedením Terezy Jechové, zkušené IT recruiterky, zjistili, jestli je opravdu možné napsat pracovní inzerát jinak. Tak, aby nebyl jeden z tisíce, který si kandidát na pracovním portále prolétne bez většího zájmu. Tak, aby nemluvil jen jazykem společnosti, ale hlavně jazykem kandidáta. Tak, aby v kandidátovi vzbudil zvědavost, ale přitom hned odboural jeho obavy a nejistotu. Tak, aby mu dal jasně najevo, o co všechno možná přijde, pokud tuhle příležitost nechytí za pačesy. 

Než začneme samotný inzerát psát, je nutné si připomenout tři základní body. Stejně jako při tvorbě marketingové strategie, tak i v náboru je totiž potřeba ujistit se, zda-li: 

👉Opravdu dobře rozumíme produktu, který prodáváme = inzerované pozici. 

👉Známe perfektně trh = kandidáty, které chceme získat.

👉Umíme dobře nastavit komunikační strategii = napsat inzerát, který přitáhne ty správné kandidáty.

Náš inzerát by měl naprosto přesně vystihovat čirou esenci firmy a detailně popsat přesně ty klíčové věci, které naši společnost dělají tím, čím je. Terka nám na příkladech reálných inzerátů různých firem ukázala, jak často suchý a nezáživný popis firem naprosto zastíní to, co je ve skutečnosti dělá unikátními. 

Dalším způsobem, kterým svůj inzerát můžete povýšit na úplně jiný level, je uvědomění si, že v podstatě každý člověk rád pomáhá. Pojď nám pomoci s…. raději než chceme po tobě, abys dělal to… zafunguje společně jako taková jemná „ego-masáž“ na většinu kandidátů, kteří jsou alespoň trošku naklonění nějaké profesní změně.

Víme-li, co je náš produkt, přijde na řadu velmi podrobná definice kandidáta. S Terkou jsme si společně na flip chart definovali Davida. Mladého ajťáka s dvouletou praxí. Kdo je David? Co mu chybí v současné práci? Čeho se bojí? Co ho motivuje? Co od práce očekává? Má rodinu? Chce cestovat? Paří rád dlouho do noci na Xboxu? Na to a mnohem více jsme si formou společného brainstormingu odpověděli.

Zásadní je vyvolat v Davidovi pocit bezpečí. Jak víme, změna práce je životní událost a David si možná není tak úplně jistý, jestli chce opustit svoji pohodlnou židli, fajn kolegu v kanclu a oběd za šedesát kaček v kantýně, na které je zvyklý. Davidovi musíme jednoduše už v inzerátu popsat, že o něj bude u nás perfektně postaráno a to ať už ve formě buddyho anebo kvalitního adaptačního plánu, který mu přechod do nové role maximálně zpříjemní. Pokud navíc už můžete v inzerátu přímo zmínit, v kterém týmu bude David působit a kdo bude jeho nařízený, je to další krok k tomu, aby váš inzerát takového Davida přesvědčil.

Co dál by v dobře postaveném inzerátu podle Terky nemělo chybět? Emoce! Ať už ve formě nevtíravého smajlíka, citoslovce nebo fotky. Vždycky se hodí nějaký externí důkaz, že to, co o naší firmě nebo produktu, který vyvíjíme, tvrdíme, je pravda. Pokud píšeme firemní blog nebo máme pěknou facebookovou stránku, je to určitě super, ale teprve důkaz podaný třetí stranou je často ten, který kandidáta zaujme nejvíc. Vyšly vám v odborných časopisech nebo webech články o vašem produktu? Přidejte odkazy přímo do inzerátu. 

Takže nezapomeňte, až budete psát svůj další inzerát, zkuste na to tentokrát mrknout trochu jinak. Vyjádřete kandidátovi respekt, trošku mu pomasírujte jeho ego, ukažte, že máte emoce, požádejte ho o pomoc, a hlavně mu dodejte pocit bezpečí. Dejte mu možnost nahlédnout, co všechno ztratí, pokud tuhle šanci nechá plavat.  David nejspíš nepoběží hned po přečtení vašeho inzerátu dát svému šéfovi výpověď, ale možná ho zaujmete natolik, že se k vám staví na kafe. A tím to všechno teprve začíná…