Je OK nebýt OK

Péče o duševní zdraví začíná čím dál více pronikat do firem a korporací. Akcelerovala to také mimořádná situace spojená s COVID-19. Zaměstnanec, o kterého je pečováno, dostává možnost pracovat se svými osobními problémy a řešit je, na své trápení není sám, a to vše se pozitivně promítá do jeho produktivity na pracovišti. Přinášíme ve spolupráci s „Terapie v lese“ speciální seriál zaměřený na psychologická témata a péči o duševní zdraví, kterou využijete jak ve své HR praxi, ale může být zajímavou inspirací i pro vás osobně.

Poznámka redakce

Je OK nebýt OK?

Čas od času slyším “To se zlepší, uvidíš”, “Mohlo to být horší” nebo “Usměj se, svítí sluníčko”. 

Jenže mně je v tu chvíli sluníčko ukradené a mám pocit, že se to nezlepší nikdy. Znáte to? Ať je to sebelépe míněné a je v tom i kus pravdy, nutí mě to spíš nasadit poker face a změnit téma.

Optimistický přístup k životu je bezesporu skvělý. Pomáhá zvládat každodenní nároky osobního a pracovního života a obecně pozitivně ovlivňuje duševní a fyzické zdraví. Lidé s optimistickým přístupem jsou třeba méně náchylní k chronickým onemocněním. Život však přináší různorodé situace a s nimi také bolestivé emoce. Hledat pozitivní stránky na každé situaci a tvářit se, že jsme dostali dar v podobě zkušenosti, nemusí být nejlepší strategií.

Optimismus za každou cenu

Existuje termín toxická pozitivita anebo méně odborně potlačování negativních emocí. Toxická pozitivita je udržování optimistického postoje a pozitivního myšlení v každé situaci. Ve zkratce Good vibes only, určitě vám známý slogan oblíbený na letních tričkách. 

Toxická pozitivita má různé podoby, některé vám mohou být povědomé:

  • Všechno se děje z nějakého důvodu (poté co přijdete o práci a přemýšlíte, kde vezmete na hypotéku)
  • Využij svůj čas a nauč se něco nového (v době pandemie, kdy jste zavření doma s dětmi)
  • Potkáš někoho lepšího (po bolestivém rozchodu)
  • Žít šťastně je volba (když se někomu svěříte s pocity smutku a osamělosti)

Místo přijetí negativních emocí, dochází k jejich potlačování. Zlehčováním daného problému a přesvědčením, že jakoukoliv událost překonáme pozitivním přístupem, v sobě zastíráme pocity, které jsou pro danou situaci přirozené. Budujeme v sobě nebo ostatních vnímání, že negativní emoce jsou projevem slabosti, což ve výsledku může přinést další várku pocitů jako stud nebo vinu. 

Negativní emoce jsou naší součástí

Silné emoce jako reakce na náročné situace jsou normální. Zažívat úzkost z nejisté budoucnosti. Rozbrečet se po hádce s partnerem. Cítit smutek, když ztrácíme něco, co je nám blízké. To vše jsou normální reakce. Umět je zažívat, a hlavně přijmout je dokonce zásadní pro naše mentální zdraví. Vyhýbání se nepříjemným pocitům je jenom zesiluje a vrací zpátky jako bumerang. 

“Přijmout život v celé jeho plnosti je cestou k psychické vyrovnanosti“ 

psycholog Jonathan M. Adler, Ph.D.

Místo obracení se zády k vlastním negativním emocím je prostě přijměte. Nesnažte se tento stav okamžitě změnit a dejte prostor sobě i ostatním na prožití všech pocitů a myšlenek. Oporu můžete vyjádřit různými způsoby, například:

  • Jsem tu s tebou
  • Poslouchám tě
  • Klidně breč
  • Dej si čas
  • Vím, že to je těžké
  • Je naprosto v pořádku, že se tak cítíš

Dobrá firma podporuje své lidi

Chvíle, kdy se necítíme OK se nevyhýbají ani pracovnímu životu. Jednoduše se těžko odděluje, jak se cítíme doma a v kanceláři. Podpora firmy je v tíživých situacích důležitá a je součástí principu work-life balance. Základem je otevřená a upřímná kultura, která vychází od vedení společnosti a vytvoření prostředí, které dokáže podpořit.

V Royal Mail již několik let běží program s názvem Feeling First Class na podporu duševního a fyzického zdraví zaměstnanců. Mimo šíření osvěty, snižování stigma a zavádění podpůrných programů pro kolegy v krizi, má program jeden milý detail. A to počkat si a slyšet odpověď na otázku “Jak se máš”. Dr. Shaun Davis, Global Director of Compliance & Sustainability v Royal Mail k tomu říká: “Nejvíc mě štve, když vidím lidi, kteří řeknou “ahoj, jak se máš”, a pak prostě pokračují v chůzi. Musíte si uvědomit, že když se na něco takového zeptáte, může to být jediná příležitost, kdy vám ten člověk během dne řekne: ‘Vlastně se mi moc dobře nedaří’. Všichni jsme zaneprázdnění, ale můžeme si pro někoho vyhradit 60 vteřin.”

Způsobů, jak citlivě podpořit je celá řada. Přístup k diskrétní odborné pomoci v podobě terapií osobně nebo online jako benefit pro kolegy. Přístup k meditačním nebo mindfulness programům. Sick days navíc, které se nevztahují jen na fyzické, ale i duševní zdraví. Třeba v Productboardu jich dávají rovnou devět. Flexibilní pracovní doba nebo nahrání důležité schůzky, které se někdo z rozličných důvodů nemůže zúčastnit.

Podpora od sebe, přátel i firmy v sobě nese informaci “jsem tu pro tebe”. A zároveň nás ujišťuje, že je OK, necítit se OK. A nejen to. Necítit se OK je dokonce pro nás nezbytné.

Autor: Markéta Horáková, Terapie v lese