Jiří Nečas: Budování (nejen) technologické komunity

Jiří Nečas je nadšenec do budování komunit a pořádání eventů, které propojují lidi a mají přínos pro společnost. Už více než dva roky působí jako Global Community Coordinator v Kiwi.com, jedné z nejrychleji rostoucích technologických společností, která zlepšuje cestování po světě. Jeho úkolem je budovat brand Kiwi.com jako zajímavého technologického zaměstnavatele s cílem zlepšení náboru. Pro #suHR vede setkání na téma Budování technologické komunity, ještě před tím nám ale odpověděl na pár otázek.

Jirko, stanovil sis na rok 2020 nějaké profesní cíle?

Profesních cílů mám pro rok 2020 hned několik a myslím, že to bude jízda. Od února nastupuji do firmy Productboard, což je startup, který má našlápnuto stát se novým českým jednorožcem. Budu tam mít za úkol vybudovat komunitní tým a technologickou komunitu kolem Productboardu, aby (nejen) vývojáři vnímali Productboard jako zajímavou technologickou firmu a potenciálního zaměstnavatele. Tím prvním cílem do 2020 bude ovšem najít za sebe náhradu do Kiwi.com a dobře předat svoji práci.

Když si otevřeme Tvůj LinkedIn profil, zjistíme, že aktuálně působíš na pozici Developer Relations Project Coordinator. Co bychom si pod tím měli představit? 

Práci všeho druhu. Přirovnal bych to k Ferdovi Mravencovi, který musí ovládat od všeho něco. Komunitní aktivity nejsou pouze o tom, že zorganizujete meetup, kde se vývojáři potkají, dají si pizzu a tím to končí. Je důležité neustále přemýšlet, jakým způsobem lze přinášet komunitě přidanou hodnotu a jak její členy zaujmout. Všechno začíná u strategického plánování, kdy je potřeba určit, kdo je vaše cílová skupina, kterou chcete svými aktivitami oslovit. Na to je navázaná práce s definováním EVP, firemní kultury a střežením jejich hodnot – jeden nevhodně nabraný člověk, ať už je sebevíce zkušený, totiž může zničit fungování celého týmu. 

Je fajn mít na eventech skvělé řečníky a obsah, ale když o nich lidi neví, tak veškerá snaha přijde vniveč. Kromě samotné realizace je tedy nezbytné, aby všechny aktivity byly dobře komunikované a zpromované přes relevantní média a kanály. Viděli jste někdo notebook vývojáře? Je většinou polepený nejrůznějšími nálepkami, které společně s ponožkami mají nejradši. Je tedy důležité zabezpečit, aby reklamní předměty byly zajímavé a byl jich dostatek. 

Hlavním úkolem komunitního koordinátora je však přesvědčit a motivovat vývojáře, aby šli přednášet nebo mentorovat, popřípadě napsali nějaký zajímavý článek. Bez jejich podpory totiž komuniťák neudělá vůbec nic. Všechny tyto aktivity nám poskytují spoustu dat a výstupů, které je pak potřeba měřit, analyzovat a vyhodnocovat. Je to tedy velmi komplexní práce.

Jak vůbec vypadá takové budování technologické komunity?

Je potřeba najít aktivní lidi ve firmě a propojit je s okolním světem. Základní předpoklad je, že budete komunitě přinášet obsah, který členy zajímá a řeší jejich problémy. Kdybych napsal článek nebo přednášel na konferenci pro IT vývojáře já, tak by to nikoho nezajímalo, protože nejsem vývojář. Markeťáci by měli svým obsahem cílit na markeťáky, vývojáři zase na vývojáře.
Dalším předpokladem je, že v každé firmě jsou nadšenci, kteří jsou aktivní, chtějí se potkávat a diskutovat o svých problémech a mají spoustu energie. Zjistili jsme, že pokud těmto lidem dáte podporu a příležitost stát se leadery, tak je to nejlepší možná forma budování komunit. Takoví lidé jsou totiž autentičtí a organicky na sebe nabalují další aktivní lidi s podobnými zájmy a nadšením. A takové v komunitě a firmě chcete mít. 

Zůstaneme ještě chvilku na Tvém LinkedInu, kde uvádíš, že jednou z Tvých aktuálních pracovních zodpovědností je “Co-defining community engagement strategy”. Jaké konkrétní kroky tato činnost obnáší?

Ať už jste na konferenci, eventu, sociálních sítích nebo píšete newsletter, tak hlavním cílem je vždy programátory oslovit a ideálně jim dát možnost, aby se do dění v komunitě zapojili a sami ji tvořili. V rámci interní komunity hledáme cesty, jak motivovat zaměstnance, aby chtěli přednášet, mentorovat, psát články případně byli aktivní v rámci open-source programů. V rámci externích komunit pak řešíme, jak dělat naše aktivity co nejzajímavější a jak přiblížit potenciální kandidáty blíže k firmě.

Celý proces začíná vyhodnocením aktivit, které proběhly v minulém období. Analyzujeme, které aktivity podpořily nábor, posílily značku zaměstnavatele nebo příznivě ovlivnily kulturu a fungování firmy. Poté si stanovíme hrubý plán aktivit pro následující půlrok a veškeré aktivity zahrneme do budgetu, na což navazuje první kolo schvalování s finančním ředitelem. Hned po schválení budgetu začínáme plánovat konkrétní kroky, rozdělíme si odpovědnost za jednotlivé aktivity a začínáme je rozvíjet a brainstormovat, jak je udělat co možná nejlépe.

Proč vidí Kiwi.com v komunitách význam? Kdy k tomu firma dospěla?

Vývoj a růst Kiwi.com stojí primárně na kvalitních programátorech. V počátcích Kiwi.com jsme potřebovali obsadit velké množství IT pozic a věděli jsme, že pouhé inzeráty na Jobs.cz nestačí. Začali jsme tedy vymýšlet, jak to udělat, aby programátoři vnímali Kiwi.com jako zajímavou technologickou firmu a potenciálního zaměstnavatele. Díky tomu vznikl (tehdy) čtyřčlenný tým a postupně jsme začali budovat technologickou komunitu kolem Kiwi.com. Díky tomu jsme byli schopni přiblížit talentované vývojáře blíže k firmě.

Co je ta “esence” Kiwi.com, kterou se snažíte zprostředkovat v rámci vašich komunitních akcí?

Hlavní esencí, kterou se snažíme přinášet účastníkům je, že si během eventů vyzkouší práci se zajímavými technologiemi, dostanou užitečné tipy, zpětnou vazbu na svou práci a zároveň si užijí i nějakou zábavu. 

Je přenášena primárně přes naše mentory z Kiwi.com, protože jsou to právě oni, kdo tvoří firemní kulturu. Ti si naopak během mentorování upevňují vlastní znalosti, rozvíjí své leadership dovednosti, vyměňují si know-how s ostatními účastníky, budují svou osobní značku a do jisté míry je to pro ně i forma teambuildingu, při kterém se zlepšuje mezitýmová spolupráce a formuje firemní kultura.

Na LinkedInu se také dočteme, že Jiří Nečas je “Passionate about building IT Communities”. Kdy se to stalo a jak se to projevuje?

Vždy mě bavilo potkávat zajímavé lidi a pořádat nejrůznější eventy, které propojují lidi a mají přínos pro společnost. Začalo to organizováním večírků pro kamarády, chodbovek a pokračovalo studentským projektem Lidé z Praxe, který propojuje teorii a praxi na vysoké škole prostřednictvím diskusních setkání studentů s významnými osobnostmi. Následoval projekt od Googlu – Digitální garáž, kde jsme budovali komunitu kolem vzdělávací platformy v online marketingu a nakonec přišlo Kiwi.com a budování IT komunity. Jsem štastný, že v rámci budování IT komunit můžu být u toho, kdy technologie mění svět a přináší převratné novinky.


Abych se vyjádřil k mému nadšení – naposledy na to reagoval i účastník jednoho z našich vzdělávacích víkendů a napsal. “At JS Weekend in Zagreb a couple weeks ago you said that you’re really passionate about coordination and organization, I can see that now BECAUSE IT’S 21:33 (IN ZAGREB AS WELL AS BRNO) ON SATURDAY AND YOU’RE REPLAYING TO MY EMAIL, Amazing :).” 

Shrnul bych to asi tak, že v práci trávím víc času, než bych měl a méně, než bych chtěl.

Hodně lidí si to pod názvem pozice určitě nedokáže představit, proto se zeptám, jak vypadá Tvůj typický pracovní den?

Typický pracovní den neexistuje, protože každý den je jiný. Obzvláště ve startupovém prostředí je to hodně o řešení problémů a výzev, které vyvstanou každý den. V období, kdy probíhá nejvíce eventů a konferencí, můj běžný pracovní den může velmi zjednodušeně vypadat tak, že během dne plánuji aktivity, propagaci a potkávám se s našimi vývojáři, večer aktivity realizuji a o víkendech jsem na vzdělávacích víkendech nebo IT konferencích.

Jak moc je Tvoje práce o samotném event managementu a jak moc o přímé komunikaci s lidmi z IT komunit?

Je to půl na půl. Všechny aktivity, které děláme, chceme dělat dobře a přinášet kvalitní a relevantní obsah. Je potřeba si uvědomit, že část členů cílové skupiny, kteří splňují nároky na to, aby u vás mohli pracovat, jsou u vás ve firmě již zaměstnaní. Je tedy velká pravděpodobnost, že aktivity, které se líbí lidem ve firmě se budou líbit i potenciálním kandidátům. Z toho důvodu diskutujeme téměř všechny aktivity s našimi vývojáři a poptáváme od nich zpětnou vazbu a snažíme se ji neustále aplikovat.

Když vývojáři vidí, že aktivity dávají smysl a děláte všechno pro to, aby měly i vysokou úroveň, tak je o dost snazší je přesvědčit, aby se do těchto aktivit zapojili například jako mentoři.

Je ze strany IT profesionálů o komunitní akce typu hackathony a workshopy velký zájem? Přijdou i seniornější lidé nebo tyhle akce přitahují více studenty a absolventy?

Zájem o komunitní aktivity je velký. Stačí se podívat na stránku Meetup.com, kde se sdružují komunitně aktivní lidé kolem programovacích jazyků a technologií. Existuje sice spousta programátorů, kteří kontakt s jinými lidmi nevyhledávají. My však chceme mít ve firmě lidi, kteří jsou aktivní, zajímají se o nejnovější technologie, neustále se vzdělávají a část svého volného času tráví právě na těchto eventech, kde se druží a komunikují s ostatními.


Podíl seniorních vývojářů se pak mění podle typu eventů. Na vzdělávacích víkendech je seniorů zhruba pětina. Na týdenním Summer campu v Barceloně byli naopak výhradně seniorní vývojáři. Na hackathonech je to většinou půl na půl. Vždy záleží to na tom, zda dokážete vytvořit dostatečnou výzvu, či poskytnout zajímavé datasety, protože přesně na tyhle věci seniorní vývojáři slyší.

V čem jsou IT komunity specifické například oproti markeťáckým, se kterými máš také zkušenost?

Přijde mi, že v IT světě lidé komunikují více napřímo. Nesnaží se věci zaobalit do pěkných slov a když se jim něco nelíbí, tak na problém rychle zareagují. Někdy to sice může být pro druhou stranu nepříjemné, ale když pak vývojáře poznáte osobně, zjistíte, že to nemyslí útočně vůči vaší osobě, ale pouze chtějí zlepšit daný výstup. Tento přímý feedback je skvělý nástroj pro neustálé vylepšování projektů i pro osobní seberozvoj.

Který z Tvých eventů měl zatím největší úspěch? Jak přesně Ty osobně takový úspěch definuješ?

Naším nejúspěšnějším náborovým eventem jsou vzdělávací víkendy. Zajímavé však je, že jejich hlavním cílem není nábor, ale poskytnout vzdělání komunitě. A z toho důvodu to taky funguje. Naši vývojáři si uvědomovali, že pracují s ne zcela zaběhnutými technologiemi a chtěli dát ostatním možnost si je vyzkoušet na reálných úkolech. Během jednoho víkendu si účastníci vyzkouší naprogramovat takové malé Kiwi.com, zjistí, co děláme, jaké problémy řešíme, jak a s čím pracujeme. Spousta absolventů se pak hlásí sama.


Můj oblíbený event byl hackathon ve vlaku, kdy jsme pronajali pár vagónů, obsadili je vývojáři a jeli z Prahy do Košic a zpět.

Je i něco, co se tak úplně nepovedlo?

Minulý rok jsme s týmem zkoordinovali více než 160 eventů a právě v oblasti event managementu není nouze o nečekané výzvy. Nefunkční projektor, který se rozbije pár minut před eventem, opožděné doručení jídla, pokuta za příliš hlučnou afterparty nebo nezapnutá kamera při nahrávání přednášky jsou jen takový krátký výčet komplikací, které se občas mohou přihodit. Nezapomenu však na situaci, kdy jsme pořádali event, kterého se chtělo zúčastnit kolem 130 lidí v brněnském Impact Hubu. Den před eventem, v 11 večer jsem ovšem zjistil, že jsme Impact Hub zapomněli pronajmout. Rychle jsem projel jejich kalendář akcí a aby to nebylo jednoduché, tak hlavní prostor byl už obsazen a konal se tam jiný event. Okamžitě jsem volal kamarádovi z Impact Hubu, který nám situaci pomohl vyřesit (díky Milade), ale museli jsme počkat na další kroky až do rána. Nebudu lhát, už jsem prožil noci s klidnějším spaním.

Co Tě na Tvé práci baví úplně nejvíc?

Nejvíce mě na ní baví, že stále potkávám nové, inspirativní a talentované lidi a to, že pomáhám ostatním lidem rozvíjet jejich dovednosti. Práce mi dává velký smysl a vždy, když se podívám na zpětné vazby od účastníků z našich aktivit nebo si vzpomenu na děkovné pozdravy a zprávy, tak mě to vždy nabije novou energií.

#suHR na sociálních sítích

Pro nejnovější informace o akcích a novinkách ze světa #suHR sledujte naše sociální sítě.

Facebook

LinkedIn