#suHR a píšu: Co zrovna řeším – začínám pracovat s LinkedIn Premium Recruiter Lite

Dlouho jsem přemýšlela, na jaké téma napíši svůj první HR článek. Možná by se mohlo do budoucna jednat o seriál: „Co zrovna řeším aneb ze života náborářky“ – něco na způsob Moje agenda, kterou zpracovává HR Forum.

Každý jednotlivý nábor je jako projekt. Projekt, ve kterém je nejdůležitější osoba zadavatele. Vedoucí pracovník musí odpovědět na zdánlivě jednoduché otázky. Koho vlastně hledáme? Co bude dělat? Správný náborář zde hraje poradní roli, klade otázky a snaží se, aby se vedoucí nad zadáním pořádně zamyslel. Takto vzniká inzerát. Inzerát, který osloví ty správné kandidáty. Inzerát, kterým komunikujeme k potencionálním uchazečům – externím i interním.

Ale co když tato snaha selže a ti praví kandidáti se na inzerát nepřihlásí? Nebo co když je celé výběrové řízení tajné?

Bývá zvykem pozici předat personální agentuře, která s náborem pomůže. Jde ale o poměrně drahou službu, se kterou je třeba nakládat rozumně. 

Touto cestou jsem šla doposud. Byla jsem pohodlná vyjít ze své komfortní zóny a neměla jsem na jiné možnosti náboru dostatek času. To se ale změnilo. Naše oddělení se rozrostlo a stal se ze mě specialista na nábor, protože právě nábor mě baví nejvíce. Dostala jsem impuls a rozhodla se zapracovat na novém úkolu – obsazovat pozice i aktivně oslovenými kandidáty. 

Dnes popíši své první dojmy z placené verze LinkedIn Premium Recruiter Lite, kterou mi pořídil můj zaměstnavatel. Článek si klade za cíl pomoct všem, kteří řeší hledání nových zaměstnanců a přemýšlejí o přechodu na Li Premium.

Až přijdete za svým šéfem, že potřebujete nutně Li Premium, asi se vás zeptá, kolik to stojí. Odpověď zní 1079,88 EUR (při dnešním kurzu 28693 Kč) ročně. V nabídce je i měsíční předplatné. Platit můžete kartou a fakturační údaje uvést firemní (u nás chtěla paní účetní, abych do údajů o společnosti kromě IČ doplnila i DIČ). Systém po nás nechtěl žádný pin ani další potvrzení. Důležité je zmínit, že účet je nepřenosný a Linkedin nevrací peníze za předčasné zrušení. Slibují, že vám s týdenním předstihem zašlou informaci o tom, že bude účet prodloužen a pokud nezareagujete, automaticky vám z karty strhnou peníze za další rok. Cena se může měnit.

Nejprve si zkuste aktivní vyhledávání a oslovování uchazečů bez prémiové verze. Znám recruitery, kteří si se základní verzí vystačí a díky dostatečnému množství spojení jsou v něm velmi úspěšní. Důležitý je počet spojení, ale možná ještě důležitější je, koho máte ve spojení. Díky psaní článku jsem si uvědomila, že jde o slabou stránku mého profilu. Super zpráva je, že Li nabízí prémiový účet na zkoušku na měsíc zdarma. Určitě této možnosti využijte, ale načasujte si ji tak, abyste na prozkoumávání funkčnosti měli čas.

Až si zařídíte placený profil, zobrazí se vám nová možnost Náborový pracovník v pravém rohu profilu.

Neplacená verze vám začne napovídat: pokračovat v účtu Recruiter, vy tak začnete přebíhat mezi dvěma profily. 

Co placená verze nabízí, to hezky vystihují „mravenci online“ (ANTstudio.cz). Odkaz na článek s názvem Prémiový účet LinkedIn Recruiter Lite najdete pod textem. Článek mi velmi pomohl.

Nevětší výhody prémiového účtu vnímám v možnostech vyhledávání, v práci s profily uživatelů (realizované akce, poznámky, upozornění), v možnosti vytvořit si projekty (hledané pozice) a ukládat si pod ně vhodné kandidáty (zajímavé uchazeče můžete ukládat i do obecného Clipboardu) a v psaní zpráv InMail (můžete oslovit i uživatele, které nemáte ve spojení). Kandidáty budete mít přehledně seřazené pod hledanými pozicemi, a to je sakra fajn, když komunikujete s vedoucími možnosti aktivního náboru.

Nevýhody jsou, že je profil placený, je pouze v angličtině a stejně dosáhnete jen na kandidáty, které máte ve 3. úrovni spojení. Musíte si pilně budovat svou síť a ideálně ve firmách, které jsou zajímavé jako zdroj uchazečů pro vaše potřeby (můj úkol).

Nemohu více poreferovat o inzerování volných pracovních míst na Li a propojení inzerce s placeným profilem. „Post a Job“ je funkce, která není součástí Recruiter Lite a zatím není inzerce volných míst na Li součástí náborové strategie a kampaně společnosti, ve které pracuji. 

Budu ráda za přínosné komentáře, jak inzerce na Li funguje – třeba se mi i díky vám, kolegům z oboru HR, podaří prolomit ledy a vedení společnosti přesvědčit, že jde o smysluplný zdroj uchazečů.

JDEME NA TO? JDEME VYHLEDÁVAT?

V placeném i neplaceném profilu dosáhnete při hledání uchazečů na 3. úroveň spojení. V obou profilech můžete při vyhledávání využít Boolean Search Operators. Návod, jak na booleany nabízí přímo LinkedIn – odkaz na další článek najdete níže. Hrozí, že vás od vyhledávání pomocí booleanů odradím, vypadá složitě. Nebojte se, obecně si vystačíte se třemi klíčovými slovy zadanými do vyhledávače s operátory AND nebo OR a s přednastavenými filtry. Pro projektového manažera se znalostí elektro použijeme v neplaceném profilu výraz: (“projektový manažer” OR “project manager” OR PM) AND (Pilsen OR Plzeň) AND electric.

A tady vnímám rozdíl mezi placeným a neplaceným účtem. V neplaceném účtu více podmínek do vyhledávacího okénka nezadáte. Já jsem rozšířila vyhledávání v placeném profilu následovně: (“projektový manažer” OR “project manager” OR PM) AND (Pilsen OR Plzeň) AND (electric OR elektro OR elektrotechnika) NOT “ředitel” NOT director.

Placený profil obsahuje více filtrů a lze jednoduše kombinovat našeptávací filtry s booleany. Vyhledávací možnosti jsou omezené jen množstvím vašich spojení. Filtrovat můžete podle dovedností, let praxe, úrovně zkušeností apod. Nastavené filtry si můžete uložit k projektům a používat je opakovaně. Zajímavé je upozornění na automaticky nově vyhledané uživatele, kteří odpovídají podmínkám uložených filtrů.

Více informací a podnětů se mi do článku nevejde. Téma aktivního náboru je opravdu široké. K aktivnímu náboru patří píle, systematičnost a měřitelné ukazatele úspěchu. Na tom teď musím zapracovat. 

Půjdete do toho se mnou? Začnete vyhledávat a oslovovat uchazeče? Jaký nástroj k tomu použijete?

Autor: Markéta Knížková