#suHR a píšu: Jak bojovat s prokrastinací

Prokrastinace – ať už se bavíme o prokrastinaci v práci anebo v osobním životě, každý tuto „aktivitu“ už určitě zažil. Většinou přichází tehdy, když vidíme, kolik se toho na nás kupí a my nevíme, kde začít, který konec uchopit dřív. A tak se podíváme na stoh úkolů, které před námi leží a necháme je pěkně uzrát, protože co kdyby se náhodou stalo, že se nějak záhadně vyřeší. A jdeme si dát kávu, zahrát hru, pokecat s kolegou anebo zajdeme na brunch s přáteli.

Ještě před tím, než se dostanu k jádru tohoto článku, bych chtěla upozornit, že je určen hlavně pro ty, kteří mají s prokrastinaci problém a potýkají se s ní dnes a denně. Určitě se z umění prokrastinovat nedostanete během jednoho dne. A jestli ano, tak vaši vůli bych chtěla mít! ☺ 

Jestliže prokrastinujete, nikdy se po takto stráveném čase nebudete cítit odpočatí, spíše vás to ještě víc unaví a frustruje. Abychom prokrastinaci dokázali předcházet a naučit se ji omezit, možná i zcela vymýtit z našeho života, sestavila jsem seznam praktických rad, jak se proti ní obrnit a nepustit ji k sobě blíž.

Veškeré tyto informace jsou převzaty z mé osobní praxe, co se mi osvědčilo a popřípadě co se osvědčilo i mým kolegům. Jestliže vás napadne nějaký další tip, jak se s touto chorobou vypořádat, neváhejte a dejte vědět.

  • Naučte se sebedisciplíně

Je to asi ten nejdůležitější aspekt v celém tomto spektru tipů, naučit se sebedisciplíně. Ano, vím, je to těžké a ano, vím, nepůjde to ze dne na den. Od toho jsou tady ale další krůčky a rady. Je důležité mít na paměti, že vše souvisí se vším a díky sebedisciplíně nebudete prokrastinovat. Sebedisciplíně se naučíte, pokud si nějakým způsobem začnete rozvrhovat svůj den a činnosti. Protože vy potřebujete jedno hlavní a tím je/jsou NÁVYK(Y).

  • Naučte se organizaci

Když ráno vstanete, naučte se malý rituál, že si zhodnotíte a přichystáte svůj den. S tím souvisí i umění vstávat dříve. Stačí vám skutečně jen pět minut, během kterých si dokážete sesumírovat plán na váš den. Je dobré mít na to speciální sešit anebo diář, do kterého se vám veškeré vaše úkoly a činnosti vejdou. Pokud ráno odjíždíte do práce, dejte si na začátku pracovní doby pět minut na naplánování dne, podle schůzek, podle úkolů, které vás čekají. Nebojte si zapsat skutečně každou maličkost.

  • Rozdělte den na časové úseky

Na každou činnost, kterou v daný den máte naplánovanou, si dejte dostatek času, pokud se činnosti opakují, už víte, jak dlouho budou trvat. Když si rozkouskujete den na jednotlivé úseky, bude vám to v práci nejen rychle utíkat, ale zjistíte, že toho stihnete mnohem více.

  • Odměňujte se

Za každý splněný úkol si dopřejte nějakou odměnu. Nemusí to být velké věci, stačí maličkosti, které vám zpříjemní daný okamžik. Například si zajděte udělat vodu se šťávou, dejte si kávu, projděte se po chodbě, protáhněte se, dejte si malou svačinu, běžte na chvíli pokecat s kolegou apod. Tady u tohoto bodu je velice důležitá právě sebedisciplína, protože pokud ji nemáte, ztratíte s kolegou na kávě hodinu a svačinu budete přežvykovat u stránek se zprávami a je po veškeré snaze odnaučit se prokrastinovat. Takže mě tak napadá, že některé odměny nechejte až po čase. Abyste si byli jisti, že je zvládnete. 

  • Odpočinek

Možná se to může prolnout s odměnami, ale je velice důležité, abyste uměli i odpočívat. Jelikož, jak jsem psala výše, u prokrastinace si neodpočinete, zatímco při skutečném odpočinku ano. Takže jakmile splníte určité spektrum úkolů z vašeho deníku (diáře), je na řadě odpočinek. I když víte, že vás třeba čeká nějaký malý poslední úkol, nesnažte se vše mít rychle a hned. Běžte se projít, přečíst si knížku, zdřímnout si. Načerpat energii a uvolnit mozek od povinností je velmi důležité.

  • Nejíst u pracovního stolu

Nejezte u pracovního stolu! Tohle je velice důležitý bod, jelikož při jezení u pracovního stolu se vlastně neodtrhnete od práce, jen ji odsunete a přitom se vlastně ani pořádně nenajíte a nenačerpáte tu správnou energii. Pokud jste v práci, zajděte si na oběd s kolegy, kamarády anebo si snězte přinesené jídlo v kuchyňce. I když nestolujete doma nebo v restauraci u dokonale prostřené tabule, neodbývejte se. Je to určitá forma odpočinku a je velice důležité, aby vám do ní nezasahovala práce, byť jen koutkem oka.

  • Ukliďte si pracovní prostor

Poslední v seznamu, ne však důležitostí, je uklizený pracovní prostor. Pokud budete začínat své úkoly v totálním chaosu, bude se vám hůř organizovat i jejich splnění. Srovnejte si povinnosti i na stole v pořadí, v jakém je budete řešit. Důležité je, aby to dávalo smysl hlavně vám, takže když přijde kolega a řekne, že máte na stole binec, ale vy se v tom orientujete s přehledem, nechte to být. Je to váš organizovaný „chaos“.

  Autorka: Zuzana Dubová