#suHR & Martina Janíková

První setkání #sufreelancer se blíží a tak je na čase představit dalšího řečníka – Martinu Janíkovou!

Marťa se v oblasti lidských zdrojů pohybuje už více než 10 let, má zkušenosti jak s velkými mezinárodními korporacemi, tak menšími českými firmami. V současné době působí jako HR Manager, HR Interim Manager a HR Business Partner.

O tom, čím se Marťa v půběhu let zabývala, jaký je její pohled na “freelancerství” a na co se můžeme těšit na setkání #sufreelancer vol. 1, se můžete dočíst v tomto rozhovoru. 


Milá Marti, hlavní myšlenkou našich setkání a celé skupiny #suHR je vzdělávání se v oblasti lidských zdrojů, proto se hned jako první otázka nabízí, jak se v HR vzděláváš Ty?

Osvědčila se mi účast jak na mezinárodních tak i regionálních HR konferencích, pročítání zajímavých článků a knih. Možností, jak se neustále posouvat kupředu, načerpat inspiraci, získat nové nápady prostřednictvím networkingu a diskuzí s kolegy, je opravdu hodně. Díky množství aktivních HR komunit je poměrně snadné najít si ve svém okolí právě ty kolegy z oboru, kteří jsou ochotni sdílet zkušenosti a postřehy z praxe. Snažím se hledat kolem sebe zdroje inspirace a sdílet je s kolegy v rámci „HR Breakfast“ ve Zlíně.

Často slýcháme, že je české HR pět až deset let za tím zahraničním. Co si o tom myslíš Ty, je to pravda? V čem konkrétně bychom se měli inspirovat od ostatních států?
Horká HR témata korespondují s českými: angažovanost, leadership, rozvoj organizace i jednotlivce, talent management, budoucnost HR a řízení změny. Trendem pro práci nejen v HR, ale i v byznyse, je umět přijmout změnu. V zahraničí je hodně častá proaktivita: přijít s nápadem a nabídnout ho jiným. Je důležité být nejen kreativní, ale o nápadech rovněž komunikovat. Znám spoustu firem v České republice, které se snaží a jsou „HR IN“. ☺ Rozhodně bych nesrovnávala. Každá firma jede „jinou rychlostí“, má své „DNA“ a potřeby dle byznysu.
Staré české rčení praví, že chybami se člověk učí. Jakého největšího ponaučení jsi dosáhla díky chybě? Které pracovní období Tě nejvíce posunulo?

Jak jsem zmínila, každá firma jede „jinou rychlostí“ a má jiné HR potřeby. Ponaučení je netlačit všechny procesy, aby se ve firmách ihned implementovali. Vše má svůj čas, a také každá firma má své „srdce“ = DNA, kterým žije. I česká rodinná firma má své výhody oproti korporacím a naopak.
Je důležité mít dobrého šéfa! Přísný, ale spravedlivý. I když jako HR osoba na Vás klade vedení/generální ředitel vysoké nároky, vy doslova bojuje o „přežití“ ☺, věřte, že je to ten nejlepší profesní posun v kariéře. ☺  Jako strategický HR business partner vedení se snažím přispět k tomu, aby byznys byl ziskový, vytvářet hodnotu pro akcionáře, pomáhat růst – odborně i osobně a posilovat pozitivní firemní kulturu, v níž se lidé cítí dobře.


Na dotaz, které pracovní období mě nejvíce posunulo, odpovím jednoznačně – rozhodně nejlepší „škola života“ je projít si korporátním prostředím, která vás „zocelí“. ☺. Jste neustále v prostředí „change managementu“, kde získáte nadhled, neztratíte pevnou půdu pod nohama a poradíte si i tam, kde jsou jiní „paralyzování“ či „zaseklí“. Zjistíte, že změny v našich životech jsou naprosto normální, a že úspěch se měří právě tím, že se naučíte na změny rychle reagovat a brát je jako přirozenou součást každodenní praxe.
Setkání
#sufreelancer míří především na HRisty na volné noze, případně ty, kteří mají zájem se do toho pustit. Co bys ocenila, kdyby někdo řekl Tobě v době, kdy jsi s tím začínala?

Být sám sebou, budovat si svou značku, své jméno. Jako konzultant potkáváte dennodenně několik lidí z různých firem. Člověk vnímá více detailů a musí být i trpělivější. Důležité je mít chuť a vůli se učit. Více objevovat a být v kontaktu s „moderním HR“. Neustále se posouvat kupředu.“ Každý HRista na volné noze je „originál“. Má jiné zkušenosti, kterými si prošel. Proto i já tuto komunitu podporuji, snažím se být „networkerem“. I když mám zakázku v jedné firmě, propojuji kolegy/kolegyně a vedení se může rozhodnout pro více osob, či si vzít HR konzultanta na jinou oblast – odměňování, benefity, nábor, značka zaměstnavatele apod.

Jméno Martina Janíková neodmyslitelně patří k HR Breakfast. Jak probíhají přípravy na akci takových rozměrů? Jaký vidíš rozdíl mezi organizací úplně prvního běhu a současné snídaně?

Přípravy jsou náročné, ale stojí to za to! ☺ Snažím se shánět na vystoupení zajímavé, kvalitní řečníky, kteří přijedou za námi – personalisty, HR managery a generálními řediteli –  posnídat do Zlína. Setkání bylo původně neformální, kdy jsme se scházeli v kavárně v počtu 5 až 10 personalistů. Dali jsme si kávu, výborné croissanty, sdíleli, vzájemně se obohacovali, inspirovali a tvořili akční plány. ☺ Vždy je dobré, když se sejdou profesionálové z oboru a v podstatě zjistí, že na problémy nejsou sami. Najednou počet vzrostl až na 80 účastníků, kdy se nám sjíždí 80 HR a generálních ředitelů z celé České republiky, i ze Slovenska, a vynikající croissanty si můžete vychutnávat celých 7 hodin! ☺ Jsou to HR snídaně, které Zlín ještě nezažil.☺ Není to byznysová, ani výdělečná akce. Cena za účastníka je 649,-Kč bez DPH. Snažíme se ji vracet do HR Breakfast účasníkům. Nyní plánujeme na další 5. HR Breakfast dárky všem účastníkům, budou i soutěže, kdy mohou vyhrát zajímavé, cenné dárky pro personalisty, a samozřejmě bez sponzorů by to také nešlo. HR Breakfast se organizuje pouze ve Zlíně. Je to snaha podpořit tento region, který si zaslouží mít takové setkání. Je v duchu Tomáše Bati, který zval zajímavé a kvalitní řečníky do Zlína. Měla jsem možnost potkat spoustu skvělých personalistů i v tomto okolí. Velmi si jich cením, snažím se jim pomáhat, podporovat je. Již máme takový menší úspěch, kdy se nám podařilo vzít z projektu „Nadaní studenti“ ,fakulty managementu a ekonomiky z Univerzity Tomáše Bati, na pomoc s organizací jednu studentku. HR Breakfast se jí zalíbila, našla nadšení v HR a nyní nastoupila do jedné firmy ve Zlíně na pozici HR Support. Moc jí fandíme a držíme pěsti! Tím nás setkávání neustále posouvá a věříme, že má smysl!

Jsi jedním z řečníků v rámci #suHR setkávání a to je úžasné! 🙂 Na co se můžeme těšit?

Na téma Oboarding – „jak správně pečovat o nováčky“. O tom, jak pro klienta připravit správný proces onboardingu, stanovit jeho účel, fáze i role. Nový způsob komunikace, průběžné vyhodnocování. Otevřenost a slušnost se u nováčků vyplácí.

Nakonec bych se ještě ráda zeptala, jaké máš plány a cíle do budoucna? 

Být strategickým HR Business Partnerem vedení. Snažím se nezůstávat jen v realitě „business světa“. Jeden z mých koníčků je rodina.