Agata Hauerová se interní komunikaci věnuje již téměř 10 let a sama o sobě říká, že je „interkářkou tělem i duší”. V současnosti působí jako specialistka interní komunikace v Air Bank. V podcastu se dozvíte její tipy a zkušenosti, které vám pomohou interní komunikaci uchopit strategicky a s ohledem na vaši cílovou skupinu. Úryvek rozhovoru si můžete přečíst v tomto článku a celý podcast pak najdete ve všech podcastových platformách.
Začneme zeširoka – co je to interní komunikace?
V širším slova smyslu je interní komunikaci veškerá komunikace, která se ve firmě děje. To, jak komunikujte se svým šéfem, týmem, jak komunikuje vedení, ale může jít například i o drbání v kuchyňkách. V užším slova smyslu jde o všechny formáty a nástroje, kterými spolu ve firmě komunikujeme řízeně s nějakou strategií a cílem, např. intranet, interní newsletter a další. Právě tomuto typu se věnuji já.
Prolíná se interní a externí komunikace?
Prolíná a záleží také na tom, jak si to firma nastaví. V Air Bank to máme tak, že s kolegy z PR komunikujeme a spolupracujeme úzce, protože do určité míry děláme hodně podobnou práci. Píáristi se snaží budovat naši image navenek a my interkáři děláme to samé dovnitř firmy a dává maximální smysl, abychom ty věci dělali společně.
Jaké jsou nejobvyklejší formáty interní komunikace?
Můžeme využívat úplně všechny formáty, jaké jsme zvyklí používat v osobním životě, takže například krátká videa, TikTok, Instagram, hezké fotky, podcasty a další. Nejčastěji firmy využívají e-mailovou komunikaci a intranet. Ale neexistuje ideální kuchařka interní komunikace, podle které by se každá firma měla řídit. Lidé jsou různí, stejně tak firemní kultury a vždy je třeba se zamyslet nad svou cílovou skupinou, co ona konzumuje, co ji trápí a co potřebuje.
Nejprve poznejte svou cílovku na papíře a potom se vydejte do terénu.
Jak zjistit, co cílová skupina potřebuje a jak s ní komunikovat?
Je třeba nejdříve zjistit, kdo jsou ti lidé, na které komunikujeme. Já jsem například začala jednoduchými statistikami, tedy věkem, pohlavím apod. Poté je třeba ty lidi poznat, bavit se s nimi, setkávat se s nimi a zjišťovat si o nich informace osobně. Na to navazují průzkumy spokojenosti s interní komunikací a zjišťování si podrobně, jaké kanály konzumují. Zkrátka nejprve poznejte svou cílovku na papíře a potom se vydejte do terénu.
Měla bys tip pro firmy, kde zaměstnanci nemají přístup k firemní počítačům a opravdu se musí spolehnout na nějaké fyzické materiály?
Tam záleží hodně moc na tom, jak silný máte nižší management a jestli je schopen manažerské kaskády, tak jak ji známe z kancelářských firem, tzn. jestli jsou např. mistři schopni doručit sdělení svým týmům. Vy jako interkář jim k tomu můžete dát nějaké podpůrné materiály (letáčky, plakáty do šaten, slidy do prezentací atd.). Tady bych zopakovala, že je důležité se do té cílové skupiny umět vcítit.
Co data a interní komunikace?
Záleží na tom, jakou máte strategii a cíle. Když to zobecním, tak je třeba sledovat, co lidé konzumují. Není nic horšího, než psát články do zdi a posílat maily, které končí ve spamu. Podle toho, co naše cílová skupina nejvíce konzumuje, upravujeme naši strategii.
Celý rozhovor si poslechněte tady: