Jak si nastavit základní náborové procesy pro lepší a efektivní podporu rychlého růstu společnosti? Jaký využívat náborový nástroj? To jsme nakousli s Adélou Holzmanovou ze Shoptetu, která bude 15. 8. lektorovat webinář Jak na úspěšný nábor ve vaší firmě.
Hlavní specializací Adély je nábor a nastavování dobře škálovatelných náborových procesů, často úplně od začátku. Prošla si personální agenturou a poté e-commerce firmou, až došla do společnosti Productboard, díky které objevila lásku ke startupovému světu, ze kterého se už velmi pravděpodobně jen tak nehne. Působila jako People Ops Lead v Talkbase, kde se podílela na spoluzaložení mezinárodní komunity pro recruitery s názvem TA?️LKS a působí jako mentorka v rámci Femme Palette. Nyní působí jako HR Business Partner for Engineering & Product v Shoptet.
Jakou roli podle tebe hrají hiring manažeři při náboru? A v čem se spolupráce liší v období, kdy firma roste a obsazuje spoustu nových pozic?
Role hiring manažera při náboru je za mě naprosto klíčová v jakékoliv fázi růstu firmy – ať už hledáme nové kolegy ve velkém, nebo jsme s náborem opatrnější. Podle mého názoru najít ty správné kolegy není jen úkolem náborového týmu, ale jen právě díky spolupráci s manažerem můžeme být opravdu úspěšní. Týká se to jak prvotního vykopnutí role (kde je bez manažera velmi náročné už jen sepsání inzerátu), tak ale například i kalibrace mezi pohovory nebo pomoc v rámci employer brandingových aktivit – obzvláště při náboru vývojářských pozic je toto velmi důležité. A když firma roste a obsazuje velkou spoustu nových pozic, o to víc se hodí každá ruka navíc. V Productboardu měli dokonce přímo v hlavním popisu práce všichni manažeři za úkol trávit určitý podíl svého týdne právě náborem. Tím, že jsme tuto zodpovědnost zařadili přímo do kariérního žebříčku, nešlo od toho „utéct”.
Jaký je tvůj oblíbený (a možná) netradiční náborový nástroj, který jsi začala používat a osvědčil se ti?
Můj oblíbený nástroj pro cokoliv spojené s hiringem je určitě Notion. Je to asi obecně můj nejoblíbenější nástroj, ale pro hiring jsem ho používala vždy skoro na všechno – je to skvělý prostor na poznámky z meetingů s hiring manažery a trackování jednotlivých úkolů, které jsme si naplánovali. Zároveň je to taky skvělá platforma na vytváření obsahu pro kandidáty, aniž byste potřebovali pomoc design týmu a nebo jen kopírovali text do e-mailu. Díky Notionu můžete vytvořit interaktivní obsah na jakékoliv téma, které kandidát může v rámci výběrového řízení použít. A pro menší firmy bez budgetu může Notion sloužit také třeba místo drahého ATS, pokud náborové cíle nejsou tak veliké.
Můžeš nám nasdílet příklad úspěšné spolupráce s komunitním manažerem a využití „síly komunity“ při náboru?
Všichni asi víme, že nábor už není jen o tom, že vyvěsíme inzerát a čekáme. Za mě je právě síla komunity to, co vám pomůže nábor v časech horších, i lepších, velmi akcelerovat. To, že kolem sebe postavíte komunitu, které dodáte dobrý obsah, se kterou se potkáváte na různých eventech a navazujete vztahy „jen tak”, bude mít skvělý dopad v dlouhodobém měřítku. Je to cesta, jak potenciálním kandidátům nenásilnou formou ukážete více o sobě jako možném zaměstnavateli, což může být velkou přidanou hodnotou v momentě, kdy se kandidát začne rozhlížet na trhu – sami se jako první určitě podíváte na společnosti, které dobře znáte a nebo ze kterých znáte někoho i osobně a kdo vám byl sympatický. Tohle nám naprosto skvěle fungovalo v Productboardu, kde jsme si po každém meetupu i sbírali zpětnou vazbu a kontakt na účastníky a kontakty pak třeba propojili i s newsletterem, ve kterém se zveřejňují mimo jiné aktuálně otevřené pozice.
Jak se podle tebe náborové procesy a strategie mění s příchodem nových technologií, jako je umělá inteligence?
Za mě jakákoliv automatizace, která nám pomůže s rutinními úkony, je naprosto skvělá. Otázkou ale je, na co vše umělou inteligenci chceme používat. AI může být parádní pomoc například při psaní inzerátů nebo při brainstormingu obsahu na sociální sítě. Úžasným využitím může být také například pro tvorbu sourcingových zadání – čas, který byste strávili vytvářením boolean stringů tak můžete strávit potom už přímo procházením profilů a nechat si tak od AI jednoduše pomoct. Já osobně jsem ale trochu „stará škola” a jsem opatrnější s používáním umělé inteligence třeba při psaní zpráv kandidátům nebo i přímo psaní příspěvků na LinkedIn, atd. Všechny moje příspěvky, které ode mě najdete, jsem opravdu napsala já a ráda bych u toho i zůstala – i za tu cenu, že to bude chvíli trvat. Jsem stále zastáncem toho, že když kandidátovi přijde personalizovaný e-mail od reálného člověka, odpoví na něj spíše než na vygenerovanou zprávu. Opravdu ale záleží na kontextu. Zároveň se ale umělá inteligence tak rychle vyvíjí, že je dobré ji nepodcenit a určitě zkoušet a zkoušet – myslím, že si každý může najít „to své”.
Co bys doporučila pro podporu duševního zdraví náborového týmu v době intenzivního vytížení?
Myslím si, že v době intenzivnějšího vytížení je důležité si uvědomit, že nejde o život. Vždycky jsme si v týmu s oblibou připomínali, že přece nezachraňujeme životy, že “jen” nabíráme nové kolegy. Ta podpora v týmu je za mě opravdu klíčem – je skvělé se navzájem podržet v horších časech a být pro sebe oporou v momentech, kdy si člověk potřebuje vzít volno (a často sami sobě navzájem připomínat, abychom si tu dovolenou vybrali) nebo s čímkoliv potřebuje pomoc. Velmi dobře můžou také pomoct i menší rituály napříč týmem – třeba pravidelné společné procházky, změnit na chvilku prostředí a nadýchat se čerstvého vzduchu. Nebo třeba také společně pracovat odjinud než z kanceláře – takové „kávové” kanceláře jsou skvělým tipem jak se dostat ze stereotypu. Ale především doporučuji si nastavit pevné hranice, kdy přesně pracuji a jsem k dispozici pro kandidáty a kdy už rozhodně ne. Neuškodí si hranice nastavit i s hiring manažerem – myslím, že je dobré, když obě dvě strany budou již od začátku vědět, co od sebe navzájem můžou očekávat a vyjasní si, jak bude spolupráce fungovat.
O náboru se dozvíte více na webináři s Adélou už 15.8.!